A:CODE Light Festival in Soho London January 13-28, 2018. I will be participating with an immersive chamber version of Color Synesthesia VII, 2015 with sound by Catherine C. Hennix. Features: Norwegian Arts This is Soho
TIME BEYOND PLACE by Anne Senstad will be presented as part of the 1 day symposium at Corcoran School of the Arts on December 4th, 10.30 am - 12.00 pm. Please join us on December 4, 2017 for Wisal - A Symposium on Cross-Cultural Collaboration examining the concept of collaboration and how it has existed in cultural practice both in Saudi Arabia and beyond.
This one-day symposium will focus on grassroots, national, and transnational collaborations both in the United States and in Saudi Arabia with a concentration on the Bridges Program, an initiative by King Abdulaziz Center for World Culture (Ithra).
The aim is to discuss different examples of the transformative ways art and creativity can be a catalyst for cross-cultural understanding and to effect meaningful change in communities. It will also act as a platform for future cross-cultural collaborations and act as a catalyst for such work.
Email info@culturunners.com to RSVP by December 1, 2017
DESCRIPTION
Event Description:
Please join us on December 4, 2017, for
Wisal - A Symposium on Cross-Cultural
Collaboration examining the concept of
collaboration and how it has existed in
cultural practice both in Saudi Arabia
and beyond. This one-day symposium
will focus on grassroots, national, and
transnational collaborations both in the
United States and in Saudi Arabia with
a concentration on the Bridges Program,
an initiative by King Abdulaziz Center for
World Culture (Ithra). The aim is to discuss
different examples of the transformative
ways art and creativity can be a catalyst for
cross-cultural understanding and to effect
meaningful change in communities. It will also
act as a platform for future cross-cultural
collaborations and act as a catalyst for such work.
Norske Anne Katrine Senstad har startet et kvinnelig kunstnerkollektiv i Saudi-Arabia. Av Ingebjørg Sofie Larsen.
Samme uke som den saudi-arabiske kongen bestemte at landets kvinner skal få lov til å kjøre bil, tar den norske kunstneren Anne Katrine Senstad med seg saudi-arabiske kvinners kultur til Galleri K4 i Oslo.
Senstad retter oppmerksomheten mot en tradisjon som – nettopp fordi den har vært forbeholdt kvinner – har hatt begrenset status og oppmerksomhet i hjemlandet.
Det dreier seg om de kunsttradisjonene som i stor grad utføres i hjemmet eller som dugnad: tekstil, tradisjonelt kunsthåndverk og veggmalerier.
I to perioder i 2016 og 2017 har Senstad oppsøkt den saudi-arabiske regionen Asiri, et fjellområde som ligger 3000 meter over havet på grensen til Yemen.
– Asiri er kanskje den regionen i landet som er mest kjent for å ha et rikt kulturliv. Mange av de mest kjente saudiske kunstnerne kommer herfra, forteller hun til Minerva.
– Den har levende tradisjoner for både musikk og brukskunst, alt fra tekstiler til veggdekorasjoner. Kulturen er beduinsk, og kunsten er en viktig del av folks identitet.
I prosjektet har Senstad koblet sammen tre kvinnelige kunstnere med tilknytning til området:
Zahrah Alghamdi, som er basert i Jeddah, er kanskje Saudi-Arabias mest kjente kvinnelige kunstner. Hun lager skulpturelle installasjoner inspirert av asirisk arkitektur.
Dr Zarah Alghamdi's sculpturelle installasjoner. Foto: Anne Senstad
Performancekunstneren Ghada Da, basert i Dubai, deltok også i Senstads prosjekt. Hun laget en performance i Asir-ruinene fra 600-tallet, i dialog med ruinenes karakteristiske asiriske veggmalerier som nå er i ferd med å bli utslettet.
Ghada Da's performances ble laget i dialog med 600 år gamle veggmalerier som nå er i fed med å forsvinne. Foto: Anne Senstad
– Brukskunst er kvinnelig, men kanskje fordi det har alltid vært kvinner som har laget den, har den ikke blitt sett på som kunst før helt nylig.
– Tanken bak prosjektet er først og fremst å vise frem kvinnene bak tradisjonene, forteller Senstad. Brukskunst er kvinnelig, men kanskje fordi det har alltid vært kvinner som har laget den, har den ikke blitt sett på som kunst før helt nylig. Derfor ser ikke den eldre generasjon på seg selv som kunstnere, men de yngre har begynt å gjøre det, fortsetter hun.
– En kollektiv kultur
Senstad forteller at en gjensidig utveksling av erfaringer har vært viktig for prosjektet. – På min side utfordret kvinnene jeg møtte i landsbyen til å finne og dyrke en personlig frihet i uttrykket, forteller hun. Vi diskuterte ulike metoder for å eksperimentere, og introduserte nye fargekombinasjoner, mønstre og komposisjoner. Det å fornye det tradisjonelle, som ofte handler om å kopiere, og tillegge det en personlig individuell kunstnerisk identitet, var ukjent for flere, sier hun.
Qut workshop med Anne Senstad og Jameela Mater. Foto: Anne Senstad
Møtet med den kollektive kulturen har vært en av de viktigste erfaringene for henne selv, forteller hun.
– I Asiri-kulturen er tanken om det individuelle såpass fjern at hvis du går alene, er det litt rart – du må hele tiden vise andre tillit og at du er til å stole på. Man har en naturlig gruppetilhørighet, og blir man innlemmet i en gruppe, er det som å være med i en utvidet familie.
– For meg har det vært sunt å utsette meg for det kollektive på en helt annen måte enn når jeg forholder meg til min egen omgangskrets, forteller hun, og understreker at opplevelsene i den mer urbane og internasjonale byen Jeddah har mer til felles med vestlige metropoler både når det gjelder kunstsyn og kultur – noe som viser at Saudi-Arabia mer enn noe annet er fylt av kontraster.
– Tradisjoner gir en ektehet
– Prosjektet ditt handler blant annet om å fremheve tradisjonenes rolle i møte med modernisering. Her hjemme har vi hatt en liknende debatt om norske verdier og norsk kultur, hvor noen er redde for å miste det “norske» ved kulturen vår. – Det som er autentisk og har en ektehet ved seg, har utvilsomt stor verdi. Men jeg mener vi bør kunne være moderne mennesker samtidig. Likevel blir jeg litt sjokkert over hvordan mange, særlig unge, knapt har referanser til historien lenger. Det virker som man nærmest undertrykker sin egen historie.
Textile Topography installasjon av Anne Senstad. Foto: Nadine El-Khoury.
Senstad mener kulturtradisjonene står sterkere i det saudi-arabiske samfunnet enn det norske:
– Selv om alt er i ferd med å moderniseres også der – de fleste er mer på nettet enn oss nordmenn, og den vestlige kulturen står sterkt i byene – er de fremdeles stolte av den tradisjonelle kulturen, særlig i mer rurale områder.
– Men hva kommer til å skje når globaliseringen kommer for fullt?
– Det er viktig å ta ansvar for å bevare tradisjonene, men jeg tror også vi må møte globaliseringen med å lete etter de menneskelige verdiene som vi har felles. Det er disse enkle, menneskelige fellesnevnerne jeg alltid forsøker å lete etter: Som da jeg møtte en saudisk honningbonde som aldri hadde sett blå øyne før. Først var han redd meg, men så fort vi greide å le av den samme spøken, var isen brutt.
– Ingen vestliggjøring
Mye er i ferd med å forandre seg når det kommer til kvinners rettigheter i Saudi-Arabia, selv om det fremdeles er langt igjen: Landet scorer blant de laveste i verden når det gjelder rettigheter for kvinner, og myndighetene har fremdeles sterk kontroll over kvinnenes hverdag.
Det å få muligheten til å kjøre bil, har saudiske kvinner ventet på lenge. Landet var det siste i verden som forbød jenter å kjøre. Det har vært flere aksjoner der kvinner har satt seg bak rattet i protest mot myndighetene.
Når kongen nå har tillatt bilkjøring, er det blant annet har økonomiske grunner: Det er flere og flere kvinner som er i jobb, og landet trenger arbeidskraften. Skal man jobbe, må man jo kunne komme seg frem og tilbake til jobb. I sommer opphevet kong Salman for øvrig også forbudet mot gym for jenter på offentlige skoler, og et av landets største universiteter utlyste nettopp 4500 parkeringsplasser som kun skal være forbeholdt kvinner.
Senstad forteller at hennes eget prosjekt har møtt lite kontrovers og kritikk i landet. Tvert imot har hun stort sett fått positive reaksjoner.
– Jeg tror det er fordi prosjektet er feministisk på en måte som er hverken aggressiv eller kulturimperialistisk: tvert imot fremhever prosjektet landets egne kvinner og kunsttradisjoner. Det gjør det også lettere å navigere i de ulike saudiske miljøene.
– Nettopp fordi det er så mye som forandrer seg i Saudi-Arabia akkurat nå, føler jeg meg privilegert som får jobbe så tett på landet.
– Nettopp fordi det er så mye som forandrer seg i Saudi-Arabia akkurat nå, føler jeg meg privilegert som får jobbe så tett på landet, fortsetter hun.
Forandringene skjer sakte, men de skjer, og de skjer innenfra. Utviklingen er ikke noen typisk “vestliggjøring”, sier Senstad, men skjer på egne premisser og er tro mot egen kultur.
Selv om Senstads tilnærming til arbeidet ikke har et eksplisitt feministisk uttrykk, er det ikke i seg selv feministisk å arbeide for og med kvinner i et land som Saudi-Arabia?
– Det er et annerledes syn på feminisme, forteller hun. Vi ber ikke om unnskyldning fordi vi er kvinner, og tradisjonene vi tolker er kvinnenes verk. Det feministiske ligger også i at vi er kvinner som lager kunst sammen, fordi kvinner generelt har en lavere status i kunstverdenen.
– Samtidig må kunsten ha kvalitet, helt uavhengig av hvilket kjønn den er laget av eller handler om. I så måte er ikke kjønn det viktigste, avslutter Senstad.
«Time Beyond Place» vises på K4 Galleri 6. oktober kl. 18-20 og 7. oktober kl. 15-17.
TIME BEYOND PLACE, 2017 - by Anne Senstad Score composed by JG Thirwell. 14.39 min loop
The video will premier at K4 Galleri in Oslo, Sept 29th, 2017. Curated by Bjørn Hatterud.
.
K4 er stolte over å vise et nytt videoverk av Anne Katrine Senstad: TIME BEYOND PLACE. Verket vises: 29. September kl. 20-22 30. September kl. 15-17 01. Oktober kl. 15-17 06. Oktober kl. 18-20 07. Oktober kl. 15-17 De andre dagene er verket tilgjengelig etter avtale. Anne Katrine Senstad er norsk, bosatt i New York, og arbeider innen ulike medier, teknikker og uttrykk. De siste to årene har hun jobbet mye i Saudi-Arabia. Der har hun gjennomført en serie av prosjekter: tekstilarbeider, fotodokumentasjon, relasjonelt arbeid, land-art og video.
I prosjektet TIME BEYOND PLACE har hun invitert saudiske kvinnelige kunstnere til å samarbeide, som likestilte deltakere i et kunstnerisk kollektiv. Sammen med Dr Zahrah Al Ghamdi, Ghada Da og Jameelah Mater har Senstad arbeidet med performance og installasjoner, i et mangfoldig arbeid rundt kjønn, identitet, re-fortelling og re-fortolking av etnologisk og folkloristisk tradisjonsmateriale. Særlig opptatt har hun vært av bygningsvern og Qut, den tradisjonelle saudiske kvinnekulturen.
Råmaterialet til videoverket er delvis hentet fra Senstads tekstilinstallasjoner og performancer i saudiske landskaper, delvis fra tradisjonell saudisk geometrisk maleri fra Asir regionen sør i Saudi-Arabia. Performancene og tekstilverkene kommer som et ønske fra Senstad om gi den tradisjonelle kulturen et beskyttende lag av tekstiler, enten disse er lokalt laget eller Senstads egenproduserte. Hun går inn i eldgamle bygningsmiljøer og kulturlandskaper og vi ser disse på nytt. Sentralt i disse ligger sporene etter Qut – gjennom geometriske veggmalerier.
De geometriske veggmaleriene har en historie som strekker seg tilbake til før Islam. Selve håndverket er alltid utelukkende blitt utført av kvinner, overført fra generasjon til generasjon gjennom sosiale felleskap. Disse maleritradisjonene har Senstad selv fått tatt del i samarbeid med lokale utøvere som del av en Qut-workshop hun arrangerte i landsbyen Abha.
Ornamentikken ble tradisjonelt malt på veggene som en fortellende, men abstrakt nedtegning av generasjons historikk. Men den ble også malt som beskyttelse av hjemmet og familien mot ondskap. Det metafysiske aspektet ved denne kunstformen er i dag ikke lagt vekt på i Saudi-Arabia, og blir sett på og behandlet som overtro. Denne siden ved veggmaleriene minner oss om at selv Saudi-Arabia har en historie som like gjerne er preget av brudd som av kontinuitet.
Når Senstad nå arbeider i landet, som kvinnelig kunstner kan man si at hun arbeider i dialog med landets rike kunstneriske kulturhistorie. Hun setter søkelyset på kvinners ofte uskrevne rolle i kulturhistorien – både i Saudi-Arabia og generelt. Hun gjør arbeider der hun speiler, løfter og vinkler den lokale kulturhistorien, gjennom den samtidige konteksten som samtidskunst gir.
Senstad setter de saudiske tradisjonsmaterialene i nytt lys: Hun får oss til å tenke rundt hva som faktisk er tradisjon og brudd, kontinuitet og modernitet. Både i Saudi-Arabia og ellers. Og med det blir vi litt klokere.
Prosjektet er et samarbeid med Dr Zahrah Al Ghamdi, Ghada Da, Jameelah Mater, Jawaher Mater, Fatimah Hassan, Ali Moghawi, Nadine El-Khoury, Al Bandari Assiri, Afaf Al Ghtani, Aisha Al Shahrani og det er del av ITHRA kulturprogram organisert av Culturunners. Prosjektet er har mottatt støtte fra OCA, NBK og King Abdulziz Center for World Culture.
TIME BEYOND PLACE er kuratert av Bjørn Hatterud. Lyd komponert av JG Thirlwell.
TIME BEYOND PLACE by Anne Katrine Senstad at K4 Galleri, Oslo. www.k4galleri.no
Screenings:
September 29, 8-10 pm
September 30, 3-5 pm
October 1, 3-5 pm
October 6, 6-8 pm
October 7, 3-5 pm
The initiative TIME BEYOND PLACE - The Cultural Bridge was established by Anne Katrine Senstad in Saudi Arabia in 2016 as an all-women cross cultural art production platform examining ways of responding to preservation of cultural heritage, vernacular architecture, entropy, memory codes and domesticity through contemporary art practices such as performance art, site specificity, installation art and sculpture as well as Qut wall painting workshops in Asir. The artists work acts as transformer between the anthropocene and timeless nature.
Senstad's video work presents a visual narrative of artists Dr Zahrah Al Ghamdi, Jameela Mater, Ghada Da as well as Senstad's thematic engagements in the Asiri cultural history. This journey is a visual portal into the artists performed narrative while honoring cultural traditions of women artisans Asir in southern Saudi Arabia across the generations dating back to pre islamic culture.
Sound is composed and produced by acclaimed New York based composer JG Thirlwell, with additional soundscapes created by Anne Senstad with archival Asiri sound material and a local song by Ali Moghawi.
TIME BEYOND PLACE project is part of Ithra's cultural program, organized by Culturunners and Senstad. The project has been supported in part by Office for Contemporary Art Norway/OCA and Norske Billedkunstnere/NBK (2016). Special thanks to Nadine El-Khoury, Ali Moghawi, Khalid Alassiri, Jawaher Mater, Fatima Hassan, JG Thirlwell and all the amazing Saudi women artists in Asir.
New York based Norwegian artist Anne Katrine Senstad works in the intersections of installation art, photography, video, neon and site specificity, with a focus on the phenomena of perception, light, sound and colour. She draws on critical and poetic text based works to address ethics, literature and philosophy. In her ongoing field projects, she engages in cultural, social and political interactions to create a wider educational and collaborative platform between diverse ideologies. Through this, Senstad seeks to develop the possibility for what she sees as a new folklore and an amalgamation between post-modern individualism and internationalism.
JG Thirlwell is a composer/producer/performer based in Brooklyn,NY. Born in Melbourne, he moved to London in 1978, then relocated to NYC in1983, where he has been based ever since. As well as his own name, he works under many pseudonyms including Manorexia, Foetus, Steroid Maximus and Xordox.
He has released over thirty albums. If there is a common thread to his varied musical styles, it is a dramatic intensity and an evocative, cinematic quality. Thirlwell has also featured as producer, remixer, collaborator or arranger for a wide variety of artists including Karen O, Noveller, Excepter, Zola Jesus, Hal Willner, Melvins, Swans, Nine Inch Nails, Lydia Lunch, Coil, Z’s, Nick Cave and many more.
JG has completed commissions for Kronos Quartet, Bang On A Can, Thyssen-Bornemisza ArtContemporary, Experiments in Opera, Zephyr Quartet. Great Learning Orchestra, Jeffrey Zeigler, James Ilgenfritz and League of Electronic Musical Urban Robots, and is a member of the“freq_out” sound-art collective, curated by CM Von Hausswolff, who create on-site sound and light installations. He is also an acclaimed graphic artist. In 2010, he received a fellowship from New York Foundation of the Arts in sound / composition.
He has created solo sound installations which have exhibited in Santarcangelo, Italy and Kaliningrad, Russia. He often performs live with a chamber ensemble version of his Manorexia project.
JG also creates the musical score of the Adult Swim / Cartoon Network show The Venture Bros and the FX show Archer, and has created several motion picture scores for directors including Tony Oursler, Eva Aridjis and Richard Kern. He has been completing a residency at Elektronmusikstudion in Stockholm.
Presentation by artist Anne Senstad on founding Time Beyond Place – The Cultural Bridge, a crosscultural, all-female platform where artists create work about the preservation of cultural heritage, domesticity and memory in Saudi Arabia.
New York based Norwegian artist Anne Senstad works in the intersections of installation art, photography, video, neon and site specificity, with a focus on the phenomena of perception, light, sound and colour. She draws on critical and poetic text based works to address ethics, literature and philosophy. In her ongoing field projects, she engages in cultural, social and political interactions to create a wider educational and collaborative platform between diverse ideologies. Through this, Senstad seeks to develop the possibility for what she sees as ‘a new folklore and an amalgamation between post-modern individualism and internationalism’.
Time Beyond Place – The Cultural Bridge is an ithra initiative, coordinated by CULTURUNNERS.